Dan Graham, one of America’s most important contemporary artists, is best known today for his sculptural works and installations. His photographic works are generally not so well known, despite the fact that he first became famous for his photographic series, Homes for America, pictures of typical American suburbia in New Jersey. To this day the theme of architecture and its surfaces represents an extremely important facet of his work, as does the question of what role it plays in postmodern society and in the context of everyday culture. This publication presents new photographs by Dan Graham, taken in the context of a study trip with the architecture faculty of Columbia University, together with a selection of original photographs from the Homes for America series. The new images exhibit stark similarities to the old pictures, because they were taken in the same locations, in the same deserts of suburban streets and housing that Graham had photographed in the 1960s. This creates a fascinating reference system of repetitions and differences, in terms of both the temporal and the spatial, that asks questions of the viewer about architecture, public space, and their function in society.
Dan Graham, einer der bedeutendsten US-amerikanischen Künstler der Gegenwart, ist heute vor allem für seine bildhauerischen Werke und Installationen bekannt. Seine fotografischen Arbeiten stehen meist weniger im Fokus, dabei erlangte er erstmals Mitte der 1960er-Jahre Berühmtheit mit der Fotoserie Homes for America mit Aufnahmen amerikanischer Vorstadtsiedlungen. Bis heute nimmt das Thema der Architektur und ihrer Oberflächen im Kontext der Alltagskultur der Postmoderne eine herausragende Stellung in seinem Werk ein. Das Buch zeigt neue Fotografien Dan Grahams zusammen mit Originalaufnahmen aus Homes for America. Die neuen Aufnahmen weisen starke Bezüge zu den alten auf, sie wurden an denselben Orten, in denselben suburbanen Strassen- und Häuserwüsten aufgenommen. So entsteht ein faszinierend vielschichtiges Bezugssystem aus Wiederholungen und Differenzen, in zeitlicher wie auch räumlicher Hinsicht, begleitet von Kommentaren des Künstlers.