Ambrose of Milan is famous above all for his struggle with, and triumph over, ''Arian'' heresy. Yet, almost all of the evidence comes from Ambrose''s own writings, and from pious historians of the next generation who represented him as a champion of orthodoxy. This detailed study argues instead that an ''Arian'' opposition in Milan was largely conjured up by Ambrose himself, lumping together critics and outsiders in order to secure and justify his own authority. Along with new interpretations of Ambrose''s election as bishop, his controversies over the faith, and his clashes with the imperial court, this book provides a new understanding of the nature and significance of heretical communities in Late Antiquity. In place of rival congregations inflexibly committed to doctrinal beliefs, it envisages a world of more fluid allegiances in which heresy - but also consensus - could be a matter of deploying the right rhetorical frame.
Theaterzettel sind, sofern es sich um Ankündigungen berühmter Opern- und Theateraufführungen handelt, beliebte Ausstellungsstücke, und für die Spielplanforschung seit jeher eine bedeutende Quelle. In den letzten Jahren hat das Interesse an Theaterzetteln in auffälliger Weise zugenommen: Die Theaterwissenschaft nimmt sich nun verstärkt dieses Mediums an, was eine deutliche Erweiterung des Interpretationspotenzials mit sich bringt, und zahlreiche Archive, Bibliotheken und Museen organisieren Projekte zur Erschließung und/oder Digitalisierung ihrer - aufgrund des regionalen Bezugs stets einzigartigen - Theaterzettelbestände.
Das Don Juan Archiv Wien widmet den vorliegenden ersten Band der Reihe Bibliographica dem Theaterzettel und seinen Sammlungen. Neben theaterhistorisch und theaterwissenschaftlich orientierten Aufsätzen behandeln Beiträge Fragen zu Konzeption und Präsentation von Erschließungs- und Digitalisierungsvorhaben. Neben allgemeinen Darstellungen werden konkrete Projekte von Berlin über Detmold, Düsseldorf, Erfurt, Moskau und Weimar/Jena bis Wien präsentiert.