DIRTY BABY is a provocative "trialogue" between the paintings of Ed Ruscha, the music of Nels Cline, and the poems of David Breskin. The title comes from the idea that when different art forms mate, the resulting offspring is no purebred but rather a wonderfully dirty and lovable mutt. The book is divided into two "sides" in the manner of a vinyl record: Side A offers a time-lapse history of Western Civilization; Side B charts the American misadventure in Iraq. The 66 Ruscha pictures in the book are drawn from two rarely seen bodies of work, the "Silhouettes" and the "Cityscapes," in which Ruscha uses "censor strips" in place of the words which normally occupy a prominent place in his pictures. Throughout, Breskin's lyrical verses, using the ancient Arabic form of the ghazal, serve as powerful companions to Ruscha's gorgeously reproduced paintings. To this mix Cline adds more than an hour-and-a-half of new music for a large ensemble: by turns rhapsodic and edgy, heartfelt and raucous, it ranges from acoustic impressionism to dense, dark electronica. Housed in a luscious slipcase and including four CDs, two of music and two of spoken-voice poetry, this vibrant, polyphonic book is a wild surprise produced by three of the most exciting artists working today.
Dirty Baby
Die Zusammenarbeit zwischen einem Künstler, einem Gitarristen und einem Dichter; dieses Multimediawerk ist lebendig, sinnlich und überaus intelligent zugleich.
Dirty Baby ist der provokative "Trialog" zwischen den Gemälden von Ed Ruscha, der Musik von Nils Cline und den Gedichten von David Breskin. Der Titel ist aus der Idee heraus entstanden, dass bei der Verbindung verschiedener Kunstformen, die daraus entstehenden Nachkommen nicht reinrassig sind - sondern eher ein schmutziger und liebenswerter Mischling dabei herauskommt. Das Buch ist in zwei "Seiten" unterteilt, wie bei einer Vinyl-Schallplatte: Die A-Seite bietet die Geschichte der Westlichen Zivilisation im Zeitraffer; die B-Seite zeigt das verhängnisvolle amerikanische Abenteuer im Irak auf.Die 66 Bilder von Ruscha in dem Buch wurden zwei selten gezeigten Schaffenskreisen entnommen: den Silhouetten und den Cityscapes, in welchen Ruscha Zensurbalken an Stelle der Wörter, die normalerweise einen markanten Platz in seinen Bildern einnehmen, verwendet. Durchweg dienen die rhapsodischen, bruchstückenhaften Verse von Breskin, in denen er die alte Form des Arabischen Ghazal verwendet, als machtvolle Begleiter der großartig reproduzierten Bilder von Ruscha. Zu dieser Mischung fügt Cline mehr als anderthalb Stunden neuer Musik für ein großes Ensemble hinzu: im Wechsel von rhapsodisch und nervös, innig und laut, reicht sie von akustischem Impressionismus zu dichter, dunkler zeitgenössischer elektronischer Musik. Untergebracht in einem prächtigen Schuber, mit vier CDs, davon zwei mit Musik und zwei mit gesprochener Poesie, dieses pulsierende, polyphone Buch ist eine wilde Überraschung, geschaffen von drei der spannendsten, tätigen Künstler der heutigen Zeit.
"Yes, the title,
DIRTY BABY, with its nod to au courant ‘hybridity,’ is cool; the legendary Ruscha is cool; it’s cool that Nels Cline is in the band Wilco. But Breskin’s conceptual reach is beyond cool: It’s goofy like Whitman, gaudy like Stevens. When I grasped the extent to which he uses all of poetry’s resources to create a sonically rich, prosodically strict, polyvocal,
intelligent long poem, I wondered why I hadn’t heard of him sooner."
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Ange Mlinko, Parnassus Review